Branża

IKEA rozwija zeroemisyjny transport

W 2022 roku Volvo Trucks, IKEA Industry i Grupa Raben podpisały umowę o współpracy. Jej zakres obejmował zeroemisyjny transport ciężki.

IKEA rozwija zeroemisyjny transport

W 2022 roku Volvo Trucks, IKEA Industry i Grupa Raben podpisały umowę o współpracy w zakresie zeroemisyjnego transportu ciężkiego. Niespełna 12 miesięcy od przekazania pierwszego w Polsce ciągnika elektrycznego, flota pojazdów Grupy Raben powiększyła się o dwa kolejne samochody elektryczne do obsługi IKEA Industry.

W 2023 roku IKEA Industry, Volvo Trucks i Grupa Raben kontynuują drogę ku zeroemisyjnemu transportowi towarów.

Jak IKEA Industry wdraża zeroemisyjny transport?

Pierwsze miesiące pracy elektrycznego ciągnika Volvo FM w IKEA w Zbąszynku udowodniły, że zeroemisyjny transport stanowi alternatywę dla konwencjonalnych pojazdów. Nie wpływa też negatywnie na ciągłość dostaw. Biorąc pod uwagę redukcję emisji CO2, a także komfort pracy kierowców, IKEA Industry i Grupa Raben podjęły decyzję o zwiększeniu floty ciągników elektrycznych o dwa koleje egzemplarze.

Elektryfikacja pojazdów ciężarowych to kluczowe rozwiązanie we wdrażaniu zeroemisyjnego transportu. Przybliży ono IKEA do realizacji strategicznego celu. Jeszcze w tej dekadzie chce ona stać się firmą pozytywną dla klimatu. Zgodnie z przyjętymi celami, koncern chce zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o 70% z każdego transportu produktów do 2030 roku. Ponadto, już 10 lat później transport ma być zeroemisyjny.

Reklama
Banne 300x250 px Furniture Romania ZHali Imre

Transport pomiędzy IKEA Industry Zbąszynek a zakładem IKEA w Babimoście

W 2022 r. IKEA Industry Zbąszynek rozpoczęła pilotażowy projekt w zakresie wewnętrznej obsługi zeroemisyjnego transportu towarów pomiędzy swoimi zakładami produkcyjnymi. Obecnie elektryczne ciężarówki realizują 12 kursów na dobę przez 6 dni w tygodniu. Transport odbywa się pomiędzy fabrykami w Zbąszynku i Babimoście, które dzieli dystans 12 km.

Ciężarówki ładują się za pomocą energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł. IKEA Industry zainwestowała w pięć własnych stacji ładowania. Dwie o mocy 150 kW zlokalizowane są w zakładach w Zbąszynku i Babimoście. Kolejne trzy o mocy 43 kW znajdują się na terenie parkingu buforowego. Na potrzeby ich obsługi zainstalowano także transformator. Cały proces przygotowania infrastruktury ładowania trwał ok. 12 miesięcy. Obecnie IKEA Industry przygotowuje się do uruchomienia dwóch kolejnych punktów ładowania na terenie zakładu w Zbąszynku. Zaczną one funkcjonować we wrześniu br.

Elektryfikacja transportu według IKEA

Wierzymy, że aby zrealizować nasze cele i mieć realny wpływ na środowisko musimy działać tu i teraz. Zielone rozwiązania są koniecznością dla zrównoważonego rozwoju. Elektryfikacja transportu pomiędzy naszymi fabrykami wciąż jest testowana, ale podejmujemy próby i stopniowo zwiększamy skalę, sprawdzając jakie to przynosi wyniki. Współpraca jest kluczowa, ponieważ na rzecz dekarbonizacji branży możemy działać tylko wspólnymi siłami – Małgorzata Dobies-Turulska, dyrektorka zarządzająca IKEA Industry Zbąszynek.

Grupa Raben czuje się szczególnie odpowiedzialna za wpływ transportu ciężkiego na środowisko. Rola lidera na rynku logistycznym zobowiązuje do dalszych działań na rzecz poprawy warunków klimatycznych. Dlatego też po kilku miesiącach pilotażowej współpracy, Grupa Raben, wspólnie z IKEA Industry, wdrożyła kolejne dwa auta elektryczne Volvo FM na trasie między kompleksem fabryk w Zbąszynku, a zakładem produkcyjnym w Babimoście.

Ciągniki pracują z naczepami o ładowności dwudziestu czterech ton realizując do trzydziestu sześciu dostaw dziennie w systemie trzyzmianowym. Ponadto Raben Transport zatrudnia dla tego projektu dwunastu kierowców. Zarządza operacjami transportowymi, dbając o efektywność pracy pojazdów i ciągłość procesu dostaw. Na bieżąco też monitoruje wskaźniki pracy samochodów, by w niedalekiej przyszłości wspólnie z IKEA Industry i Volvo podsumować wyniki projektu.

Co zrobić, aby zmniejszyć emisję CO2?

Ten projekt to realne, świadome działania zbliżające nas do realizacji celów środowiskowych. Wdrożenie trzech aut elektrycznych we flocie własnej Raben Transport to krok w kierunku ograniczenia emisji CO2 w transporcie ciężkim, zgodnie z przyjętymi przez nas celami Science Based Targets (SBTi). Jest to również możliwość praktycznej oceny rozwiązania z perspektywą wdrażania ciągników elektrycznych u innych klientów Grupy Raben – Joanna Górna, Key Account Manager Raben Transport.

Dostawa kolejnych elektrycznych ciągników siodłowych Volvo FM do IKEA Industry i Grupy Raben to znaczący krok w realizacji strategii zeroemisyjnego transportu przez Volvo Trucks. W tym momencie przestajemy patrzeć na elektryczne samochody ciężarowe jako jednostkową sztukę, a zaczynamy mówić o sukcesywnym zwiększaniu udziału floty elektrycznych Volvo FM w ramach jednego odbiorcy. Dzięki takim decyzjom możemy mówić o większych oszczędnościach CO2 i o znaczącym kroku w kierunku obniżania emisji CO2. Cieszymy się, że na polskim rynku są firmy, które odważnie i świadomie decydują się na inwestycje w ekologiczną transformację transportu drogowego – Marek Gawroński, E-Mobility & Sustainability Director, Volvo Trucks Polska.

Podsumowując, do obsługi transportu wewnętrznego w fabrykach w Zbąszynku będą używane Volvo FM Electric. Ciągniki siodłowe wraz z 6 bateriami o pojemności 540 kWh gwarantują zasięg do 300 km.  W pełni elektryczny ciągnik Volvo FM 4×2 ma 3 silniki elektryczne. Dopełnieniem oferty jest 4-letni Złoty Kontrakt Serwisowy, gwarantujący pełną kontrolę kosztów, bezproblemową eksploatację pojazdu i maksymalną dyspozycyjność.

ZOBACZ TAKŻE: Elektryczne pojazdy w 2 polskich fabrykach IKEA

Informacjami na temat wyników pracy Volvo FM Electric w fabryce IKEA w Zbąszynku firmy podzielą się podczas Kongresu Nowej Mobilności.